Thursday, February 2, 2012

SISTEM SEBELUM DAN SELEPAS MERDEKA


Sistem Persekolahan Sebelum Merdeka

Sistem persekolahan sebelum merdeka boleh juga disebut sebagai sekolah-sekolah yang wujud sebelum negara mencapai kemerdekaan pada 1957. Sistem ini telah dikawal sepenuhnya oleh pihak penjajah Inggeris. Tujuan utama di wujudkan sekolah dan sistem pendidikan pada waktu ini lebih kepada kepentingan politik pihak penjajah itu sendiri bukan bagi kebaikan rakyat tempatan. Ia juga dikenalpasti bertujuan agar perpaduan tidak wujud dikalangan rakyat Tanah Melayu
Ia  merupakan satu sistem vernakular yang tidak seragam, dimana rakyat dibahagi mengikut kaum, kepentingan dan fungsi ekonomi mereka. 4 jenis sekolah telah diwujudkan, antaranya Sekolah Melayu, Sekolah Cina, Sekolah India dan Sekolah Inggeris. Ciri-ciri utama sistem persekolahan ini adalah:-
1.         Sekolah-sekolah yang di dirikan adalah mengikut kaum : Sekolah Melayu untuk kaum Melayu, Sekolah Cina untuk kaum Cina dan Sekolah Tamil untuk kaum India. Manakala Sekolah Inggeris adalah untuk sekolah anak-anak pegawai British.
2.         Bahasa pengantar yang berbeza : tiada keseragaman bahasa antara sekolah-sekalah ketika itu iaitu Sekolah Melayu menggunakan Bahasa Melayu, Sekolah Cina menggunakan bahasa ibunda mereka begitu juga Sekolah Tamil menggunakan Bahasa Tamil.
3.         Sekolah terdapat dikawasan-kawasan tertentu sahaja : Di kampung-kampung adalah bagi kaum Melayu, pinggir bandar bagi kaum Cina dan di ladang-ladang bagi kaum India.
Pada waktu ini sekolah sudah dibahagikan kepada 2 peringkat persekolahan iaitu Pelajaran Rendah dan Pelajaran Menengah. Namun begitu terdapat lebih banyak sekolah rendah berbanding menengah kerana Sekolah Menengah diwujudkan untuk kepentingan penjajah sahaja.
Sekolah rendah yang wujud mempunyai pelbagai-bagai sistem pentadbiran yang tidak selaras. 4 jenis sekolah dan ciri – ciri mengikut kaum tersebut boleh dilihat seperti contoh dibawah :-
SEKOLAH
CIRI-CIRI
TUJUAN
Sekolah Melayu
1.      Di uruskan oleh pihak kerajaan
2.      Pendidikan adalah setakat peringkat rendah iaitu setakat darjah Enam sahaja.
3.      Tiada kemudahan yang lengkap disediakan.
4.      Terletak di kawasan kampung (luar bandar).
5.      Untuk lanjut pelajaran ke menengah perlu mengikuti Latihan Perguruan.
6.      Yang telah berjaya akan dimasukkan kedalam Darjah Khas Melayu (Special Malay Class) di sekolah Inggeris.
Mengekalkan cara hidup tradisional Melayu.
Orang Melayu tidak berpeluang memegang jawatan tinggi dan hanya sebagai pelayan pejabat sahaja.
Menjadikan anak Melayu petani dan nelayan yang lebih baik sedikit dari ibu bapa mereka.


Sekolah Cina
1.      Dikelolakan oleh masyarakat cina tempatan
2.      Pada asalnya tidak teratur dan belum selaras.
3.      Sukatan pelajaran di ambil dari negara China.
4.      Buku teks dan guru telah diimport dari China
5.      Terdapat sekolah rendah, menengah dan menengah atas.
·            Untuk mengurangkan pemberontakan dikalangan kaum Cina terhadap pemerintahan British.
·            Tumpuan pendidikan adalah untuk memupuk kesetiaan kepada Negara dan Maharaja China.
·            1920, Sekolah Cina di daftar dibawah Enakmen Pendaftaran Sekolah-sekolah – untuk elak enakmen komunis masuk.
Sekolah Tamil
1.      Terdapat diladang-ladang dan dikendalikan oleh pihak ladang dan mubaligh Kristian.
2.      Bahasa Tamil sebagai bahasa pengantar
3.      Sukatan pelajaran dan buku teks di import dari India
4.      Terdapat sekolah peringkat rendah sahaja.
·            Pendidikan Tamil untuk mengekalkan anak-anak menjadi buruh diladang itu.
·            Enakmen Buruh 1912, telah mewajibkan pemilik ladang menyediakan sekolah bagi jika ada 10 anak pekerja yang layak bersekolah

Sekolah Inggeris
1.      Dapat perhatian dan bantuan kewangan dari British
2.      Diasaskan oleh kerajaan atau mubaligh Kristian
3.      Bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar
4.      Terbuka kepada semua kaum namun jumlah kaum Melayu, Cina dan India tidak seimbang.
5.      Ada pelajaran peringkat rendah dan menengah
·            Memberi pendidikan formal kepada anak pegawai-pegawai British
·            Guna sekolah untuk menyebarkan agama Kristian.
·            Bagi memenuhi keperluan pentadbiran British (kerani) bila terbuka untuk kaum lain.



Namun begitu terdapat sedikit perubahan didalam sistem persekolahan ketika itu apabila Penyata Barnes keluar pada 1950 menyatakan ’pendidikan sekolah rendah adalah sebagai alat perpaduan masyarakat’. Pernyataan ini menyebabkan sistem pendidikan telah dikaji semula secara terperinci. Hasilnya satu sistem pendidikan kebangsaan wujud dan terbuka kepada semua kaum. Bahasa pengantar bagi sekolah kebangsaan ada dua iaitu Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris. Rentetan dari ini, Sekolah Cina dan Tamil dihapuskan.

Sistem Persekolahan Semasa
Sistem pendidikan telah mengalami perubahan yang pesat pada akhir abad ke 20. Ini adalah seiring dengan matlamat wawasan negara untuk menjadi negara yang membangun seterusnya mencapai status negara maju pada 2020. Perlaksanaan dasar pendidikan bermula dengan mengukuhkan asas perundangan bagi melaksanakan dasar dan akta pendidikan. Antaranya adalah :-
  1. Akta Pendidikan (1996) – menggantikan Akta Pelajaran 1961, memberi peruntukan kuasa kepada Menteri Pelajaran dan pengiktirafan institusi pra-sekolah.
  2. Akta Institusi Pendidikan Tinggi Negara 1996 – mempunyai matlamat menjadikan Malaysia sebagai Pusat Kecemerlangan Pendidikan.
  3. Akta Majlis Pendidikan Tinggi Negara 1996 – sebuah majlis telah ditubuhkan bagi menentukan dasar penyelarasan pembangunan pendidikan tinggi.
  4. Akta Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Negara (1996) – peruntukan pinjaman dan tabungan bagi meningkatkan tahap akses kepada pengajian tertiary.
  5. Akta Universiti Dan Kolej Universiti (Pindaan) 1996 – kerajaan memperluaskan autonominya dalam pengurusan bagi menentukan program yang akan ditawarkan dalam institusi pengajian tinggi awam mahupun swasta.
  6. Akta Lembaga Akreditasi Negara 1996 – akta di wujudkan bagi memastikan tahap akademik yang tinggi, jaminan kualiti dan kawalan mutu pendidikan di pelihara. Disamping ia juga sebagai persediaan bagi pendidikan tinggi swasta.
  7. Akta Institut Teknologi MARA (Pindaan) 2000 – menaikkan taraf Institut Teknologi Mara kepada universiti.
  8. Akta Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Negara (Pindaan) 2000 – membenarkan pelajar-pelajar dari IPTA dan IPTS membuat pinjaman pendidikan melalui PTPTN.
Seperti yang telah sedia maklum, selepas kemerdekaan negara pada 1957, asas pendidikan menumpukan kepada matlamat perpaduan antara kaum di Malaysia. Namun begitu, perubahan yang ketara daripada penggubalan akta-akta seperti diatas telah menjadikan sistem pendidikan negara menghala ke arah satu tujuan yang baru iaitu :-
  1. Pengaksesan kepada pengajian peringkat tertiary khususnya menjadi lebih mudah. Ia telah menjadikan lebih ramai rakyat Malaysia berjaya melanjutkan pelajaran ke universiti awam mahupun swasta.
  2. Selaras dengan pembangunan dan perkembangan ICTdalam pendidikan yang pesat, kerajaan telah mewujudkan Sekolah Bestari.
  3. Kelayakan menjadi seorang guru juga telah dinaikkan taraf daripada hanya sijil kepada diploma bagi mencapai teras kualiti pendidikan di sekolah.
  4. Ekuti pendidikan diambil perhatian dengan menaikkan taraf Institusi Pendidikan Sultan Idris kepada universiti.
  5. Kemudian semua sekolah – sekolah Vokasional di negara ini naik taraf kepada Sekolah Menengah Teknik.
Selaras dengan perubahan-perubahan yang berlaku akibat penggubalan banyak akta, sistem persekolah masa kini juga telah mengalami peralihan. Jika sebelum ini pendidikan hanya diperoleh melalui Sekolah Kebangsaan, Sekolah Jenis Kebangsaan Dan Sekolah Teknik Dan Vokasional, berikut adalah senarai sekolah yang bertambah akibat pembangunan dan perkembangan pesat dalam pendidikan.
Bil
Jenis – Jenis Sekolah
Sistem Persekolahan / Ciri-Ciri Sekolah
1
Sekolah Kebangsaan
-          Menggunakan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar.
-          Terdapat Sekolah Menengah Kebangsaan dan Sekolah Rendah Kebangsaan.
-          Tidak ada had kaum mahupun tahap pendidikan pelajar
-          Bilangannya banyak di seluruh negara.
2
Sekolah Kluster
-          Sekolah yang telah dikenalpasti cemerlang dari segi aspek pengurusan sekolah mahupun tahap sahsiah dan akademik pelajar.
-          Tujuan sekolah ini diwujudkan adalah sebagai motivasi kepada sekolah dan sekolah luar dari kluster untuk terus membangun dan berusaha menjadi sekolah cemerlang.
3
Sekolah Jenis Kebangsaan
-          Menggunakan Bahasa Cina atau Tamil sebagai bahasa pengantar disekolah.
-          Namun begitu ia hanya wujud bagi sekolah peringkat rendah sahaja.
-          Walaubagaimanapun had kaum tidak ditetapkan. Kaum Melayu juga bebas jika memilih untuk belajar di sekolah jenis kebangsaan ini. Begitu juga kaum Cina ke sekolah Tamil dan sebaliknya.
4
Sekolah Wawasan
-          Beberapa sekolah awam, berkongsi kemudahan yang sama dalam satu kawasan Sekolah Wawasan
-          Menggalakkan interaksi yang rapat antara kaum
-          Namun begitu dapat bantahan kaum India dan Cina kerana mereka berpendapat penggunaan bahasa ibunda masing-masing akan menjadi terhad.
5
Sekolah Agama Islam
-          Pilihan alternatif bagi ibu bapa atau pelajar yang ingin mendalami ilmu agama islam dengan lebih banyak dan terperinci.
-          Antara sekolah agama wujud ketika ini adalah sekolah pondok. Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA), Sekolah Menengah Agama (SMA), Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) dan Maahad Tahfiz.
6
Sekolah mubaligh
-          Sekolah ini diwujudkan oleh mubaligh Kristian contoh Persatuan Gereja Anglican Sarawak.
-          407 buah sekolah mubaligh bantuan kerajaan di seluruh malaysia termasuk Sabah dan Sarawak.
-          Contoh sekolah di Sabah adalah SMK St. Mary Sandakan.
7
Sekolah Bestari
-          Menerapkan penggunaan komputer dan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran (P&P)
-          Projek perintis dilakukan selama 3 tahun. Contoh sekolah bestari adalah SMKA Tengku Ampuan Hajjah Afzan, Pahang
-          Kerajaan menitik beratkan penggunaan IT di sekolah dan antara bantuan yang diberikan adalah persediaan makmal IT, Bilik Server, database server dan lain-lain.
8
Sekolah Teknik Dan Vokasional
-          Sekolah peringkat menengah yang memberi peluang kepada pelajar yang meminati bidang sains dan teknologi dan mempersiapkan pelajar bagi memenuhi tenaga kerja dalam bidang industri.
-          Sekolah teknik menumpukan pada bidang kejuruteraan.
-          Sekolah vokasional menumpukan pelajar kepada bidang kemahiran seperti kemahiran pertukangan dan pengendalian mesin.
-          Program di tawarkan menjadikan pelajar potensi menjadi separa professional atau professional dalam bidang teknikal dan kejuruteraan.
9
Sekolah Berasrama Penuh (SBP)
-          sekolah menengah perdana yang ditawarkan kepada pelajar yang cemerlang dalam peperiksaan UPSR dan PMR.
-          Terdapat 54 buah sekolah semenjak 1894.
-          Antara yang terkenal adalah MCKK, Sekolah Seri Puteri, Sekolah Tun Fatimah, Sekolah STAR dan SMS Sultan Mohamad Jiwa.

2 comments:

  1. hmm, persoalan saya,Sejauhmanakah implikasi sistem pendidikan Zaman British mempengaruhi sistem pendidikan zaman kini di Malaysia??

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete